kozmofol

f. l. olmsted günlükleri 2

Posted in frederick law olmsted by enip on 23 Eyl 2011

F. L., erkek kardeşinin Yale’de okuduğu yıllarda 1 dönem boyunca çeşitli derslere katılır ve sonrasında çiftlikte tarımla uğraşmak istediğine karar verir. Bu tarihlerde devrin önemli tarım yayınlarından biri olan The Cultivator‘ın editörünü ve profesyonel kariyerindeki en önemli gizli özne, peyzaj tasarımcısı Andrew Jackson Downing’i de içeren çeşitli bağlantılar kurar ve yeni bir yayına –The Horticultarist– aylık yazılar yazmak için anlaşma imzalar. Tarım teknolojilerine ilgisini kışkırtan tam da bu gelişmeler olur. Ailesinin sahip olduğu topraklarda yayıncılık hayatına paralel pratik çalışmalarını sürdürür. Yetiştiricilik bir hobi olarak kalmaz, çok büyük meblağlar olmasa da kazanç sağlayabileceği bir notkaya ulaşır üretimi. Yazıyla ilişkisi kopmadığı gibi ilerleyen yıllarda 5 kitaba (ilkinin pek talep gördüğü söylenemez), onlarca makaleye ve editörlüğünü üstlendiği yayınlara imza atar. Yaptığı seyahatlerini kaleme almaya devam eder; ekonomiye ve kölelik düzeninin sosyal yansımalarına olan ilgisi bu gezi notlarının da vurgusu olur. Hayatının ilk profesyonel çeyreğinde bu vesileyle kamuoyunda bir tanınırlığa ve güvenilirliğe ulaşır, peyzaj ve şehircilik projelerinden çok daha önce.

İletişimi sürdürdüğü Downing ile New York’ta görüşmelerinden birinde genç Londralı mimar Calbert Vaux ile tanışır. Vaux ve Downing o sıralarda bir ortaklık kurma aşamasındalardır. Kısa bir süre sonra Downing’in ani ölümü Vaux’yu ortaklıklarının tek patronu yapar ve onlarca işi üstlenmek durumunda bırakır. Bu esnada New York Belediyesi kamusal bir park olması amacıyla bir arazi belirler ve planlanması için bir grup profesyoneli görevlendirir. Bu listede Olmsted de belirli bir tanınırlığa ulaşmış, pratikten çok entelektüel birikimi ile danışman görevi üstlenir. Ancak planlama için görevlendirilen mühendis Egbert L. Viele beklentileri karşılayamaz ve belediye hazırlanan planı askıya alarak bir yarışma açmaya karar verir.

Downing mirası peyzaj tasarımı ofisini yöneten Vaux bu yarışmaya girmeye niyetlendiğinde Olmsted’i ekibine davet eder, pratikten yoksun olduğunu bilmesine rağmen. Yarışmayı kazanırlar. Central Park’ın tasarımı Vaux ve Olmsted’indir artık. Mimarlık deneyimlerinin karşılaştırılamayacağı bu dönemde Vaux ve Olmsted projeyi çeşitli rollerde birlikte üstlenirler, bu noktada Vaux’nun rolünün veriyi tasarıma dönüştüren kişi olarak daha kritik olduğunu (genel kanının aksine) söylemek çok zor olmaz.

Central Park ile başlayan ortaklıkları bazı aralıklara rağmen (Olmsted’in savaşa katılması) birkaç yıl sürer. 1860’ta Brooklyn Prospect Park (Olmsted’in tam da bu sebeple kariyeri açısından en önemli proje olarak gördüğü) için yeniden bir araya gelirler.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: